Emoțiile și adaptarea copilului la creșă

03.12.2024

 Adaptarea copilului la creșă este un proces complex, în care emoțiile joacă un rol esențial. Pentru cel mic, această tranziție înseamnă separarea de părinți, intrarea într-un mediu necunoscut și adaptarea la reguli și rutine noi. Înțelegerea și gestionarea emoțiilor copilului sunt cruciale pentru a face acest proces cât mai ușor și mai benefic pentru întreaga familie.    

Copiii mici, înainte de a stăpâni pe deplin limbajul verbal, își exprimă nevoile, dorințele și sentimentele în primul rând prin emoții. Acestea reprezintă o formă de comunicare nonverbală extrem de importantă și trebuie înțeleasă și interpretată corect de către adulți. 

Copiii mici își exprimă emoțiile prin:

  • Expresii faciale: zâmbete, lacrimi, încruntări, strâmbături sunt doar câteva exemple de expresii faciale care transmit o gamă largă de emoții.
  • Limbajul corpului: poziția corpului, gesturile, mișcările pot indica starea emoțională a copilului. De exemplu, un copil care se strânge la piept poate fi speriat, iar unul care se agită poate fi frustrat.
  • Tonul vocii: plânsetul, țipetele, râsul, șoaptele pot transmite diferite emoții.
  • Comportamentul: un copil poate deveni agitat, retrași, agresiv sau poate refuza să mănânce sau să doarmă ca modalitate de a-și exprima emoțiile.

Comunicarea emoțională este o parte esențială a dezvoltării copilului mic. Prin înțelegerea și răspunderea la nevoile emoționale ale copiilor, putem crea un mediu sigur și iubitor în care aceștia să se dezvolte armonios. 

 Ce emoții experimentează copilul la creșă?

Anxietate de separare- este una dintre cele mai frecvente emoții pe care le simt copiii atunci când încep creșa. Anxietatea apare din teama de a fi departe de părinți, în special atunci când copilul nu înțelege încă ideea că despărțirea este temporară.

Teamă și nesiguranță- un mediu nou, persoane necunoscute și reguli diferite pot crea un sentiment de nesiguranță. Copilul poate fi timid sau reticent în a interacționa cu ceilalți.

Frustrare sau furie- schimbările bruște în rutină sau dificultățile de comunicare pot genera frustrare, mai ales dacă copilul nu știe cum să-și exprime emoțiile în mod verbal.

Curiozitate și entuziasm- pe măsură ce copilul începe să se acomodeze, curiozitatea și dorința de a explora devin predominante. Noile activități, jucării și colegi îi stimulează interesul și îi creează emoții pozitive.

Bucurie și încredere - cu timpul, pe măsură ce copilul se simte confortabil și formează relații pozitive cu colegii și educatoarele, emoțiile de bucurie și încredere devin tot mai frecvente.

Cum să gestionați emoțiile copilului 

  • Recunoașteți și validați emoțiile: arătați-i copilului că înțelegeți și acceptați ceea ce simte. Spuneți lucruri precum: "Știu că te simți trist pentru că mama a plecat." sau "Este normal să te simți supărat când trebuie să stai aici."
  • Oferiți confort și siguranță: îmbrățișați-l, sărutați-l și asigurați-vă că se simte în siguranță în brațele dumneavoastră.
  • Creați o rutină: o rutină predictibilă poate ajuta copilul să se simtă mai confortabil și să știe ce să se aștepte.
  • Vorbiți cu copilul despre creșă: explicați-i ce se întâmplă la creșă, arătați-i poze și vorbiți pozitiv despre locul și oamenii de acolo.
  • Colaborare cu educatorii: discutați cu educatorii despre nevoile și emoțiile copilului dumneavoastră.
  • Fiți un model pozitiv: copiii învață prin observație. Dacă părinții sunt anxioși sau stresați, copilul va prelua aceste emoții. Încercați să rămâneți calm și pozitiv.
  • Cum să recunoști progresul emoțional al copilului?

    Pe măsură ce copilul se acomodează, vei observa o serie de semne pozitive:

    • Plânge mai puțin la despărțire.
    • Începe să povestească despre activitățile de la creșă și despre colegi.
    • Devine curios și implicat în activități.
    • Se simte bine în preajma educatoarelor și permite îngrijirea acestora.
    • Este mai calm și liniștit acasă.

    Emoțiile joacă un rol central în adaptarea copilului la creșă. De la anxietate și teamă la bucurie și încredere, această etapă reprezintă o oportunitate de creștere și dezvoltare emoțională. 

    Gestionarea emoțiilor în această perioadă nu doar că facilitează adaptarea la creșă, ci contribuie la dezvoltarea rezilienței emoționale a copilului. Acesta învață să facă față schimbărilor, să își exprime sentimentele și să construiască relații pozitive cu cei din jur.

                                                                                                                                                                               Urs Claudia 

    • Carson, V., & Kuzik, N. (2021). The association between parent–child technology interference and cognitive and social–emotional development in preschool‐aged children. Child: Care, Health and Development, 47(4), 477-483.

    • Diane E. Papalia, S. W., & Mîndrilă-Sonetto., t. A. (2010). Dezvoltarea umană. București: editura TREI.
    • Groza, A. (2021). Ataşamentul: repere teoretice şi aplicaţii psihoterapeutice: Monografie.

    Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți