
Adaptarea

Ce este adaptarea?
adaptare, (cf.dex)
Modificare, transformare a unui lucru, pentru a-l face să corespundă unor anumite cerințe.
Adaptarea unui copil la creșă este o perioadă de acomodare cu un loc și persoane noi. Procesul de adaptare nu este unul instantaneu, poate dura de la două săptămâni până la 3 luni, necesită răbdare și o strategie bine pusă la punct pentru a transforma tranziția într-o experiență pozitivă.
Creșa reprezintă un mediu necunoscut, plin de copii și adulți noi, reguli și rutine diferite de cele de acasă. Acest context poate fi copleșitor pentru copil, care are nevoie să înțeleagă și să se obișnuiască treptat cu schimbările. Totodată, anxietatea de separare, care apare frecvent la copiii între 9 și 20 de luni, poate îngreuna procesul.
Personalitatea joacă un rol esential în procesul de adaptare, fiecare copil se adaptează în ritmul său, iar durata acestui proces variază. Este absolut normal ca unii copii să aibă nevoie de mai mult timp cu părinții în preajmă pentru a se simți confortabil sau sunt mai retrași și au nevoie de o abordare mai blândă.
Pe de altă parte, unii micuți pot arăta rapid că nu mai au nevoie de prezența constantă a părinților la creșă.
Etapele adaptării la creșă
Acomodarea treptată (acomodarea cu blândețe)
În primele zile, părintele petrece una sau două ore alături de copil la creșă. În acest timp, implicarea părintelui trebuie să fie minimă, permițând copilului să exploreze mediul și să interacționeze cu educatoarea. Începând cu a treia sau a patra zi, se testează o primă separare scurtă, de aproximativ 30 de minute. Dacă cel mic reușește să se liniștească în prezența educatoarei, durata poate fi prelungită treptat.
Faza de stabilizare - Pe măsură ce copilul devine mai confortabil cu noul mediu, timpul petrecut fără părinte crește progresiv. Educatoarea joacă un rol esențial în această etapă, oferindu-i copilului sprijin emoțional și ajutându-l să construiască încrederea necesară pentru a se simți în siguranță.
Integrarea completă -În ultima etapă, părintele nu mai rămâne în incinta creșei, dar poate sta în apropiere, gata să intervină în caz de nevoie. Copilul începe să se adapteze la rutina zilnică și să formeze legături cu ceilalți copii și cu personalul creșei.
Acest proces treptat îi permite copilului să se obișnuiască cu noul său mediu, tranziția fiind mai ușoară pentru toată lumea.
Toate acestea sunt importante pentru a elimina anxietatea de separare si teama de abandon. Uneori, copiii au impresia că au fost abandonati de părinti si de aceea este important să li se explice în detaliu când vor veni parintii să îi ia, pentru ca nu au noțiunea timpului, la fel ca adulții.

Care sunt semnele că un copil s-a acomodat la colectivitate?
Este absolut normal ca în primele zile sau săptămâni copilul să aibă dificultăți în a se adapta la colectivitate, inclusiv plâns dimineața sau chiar atunci când începeți să vă pregătiți să plecați de acasă. Cu toate acestea, există câteva indicii clare care arată că procesul de acomodare decurge bine.
1. Se liniștește mai repede după plecarea părintelui- Aceste comportamente reflectă faptul că a început să aibă încredere în adulții din noul său mediu și că se simte în siguranță în preajma lor.
2. Acceptă îngrijirea din partea personalului creșei- Aceste comportamente reflectă faptul că a început să aibă încredere în adulții din noul său mediu și că se simte în siguranț
3. Formează relații sociale- Dacă își dezvoltă o legătură specială cu o educatoare sau începe să lege prietenii cu alți copii, acest lucru indică faptul că se integrează în colectivitate.
4. Participă cu interes la activități- Când copilul începe să fie implicat activ în jocurile și activitățile organizate, demonstrează că se simte confortabil în acest mediu și că își găsește locul în colectivitate.
5. Merge cu plăcere la creșă- Atunci când copilul nu mai protestează dimineața și merge cu entuziasm la creșă, este un semn că mediul i-a devenit familiar și confortabil.
6. Calmul și liniștea acasă- Dacă este liniștit, vesel și nu manifestă semne de stres excesiv, aceasta arată că tranziția s-a realizat cu succes.
Când acomodarea este completă?
Adaptarea la colectivitate poate fi considerată completă atunci când creșa devine o parte firească a rutinei copilului. Când micuțul merge cu drag la creșă, se implică activ în activități, își ia rămas-bun de la părinte fără dificultăți și se simte bine acasă după program, putem spune că procesul s-a încheiat cu succes.
Ca părinte, vei recunoaște momentul în care copilul este calm și întreaga situație intră într-o nouă normalitate. Aceasta reprezintă nu doar o etapă importantă pentru copil, ci și o realizare pentru întreaga familie.
Cazacu, D. (2024). Adaptarea copiilor la grădiniță: abordări psihologice și implicații educaționale. In Traditie şi inovare în cercetarea ştiinţifică (pp. 240-243).
Vrajmaș, T., & Mîsliţchi, V. (2023). Adaptarea copiilor la mediul educațional din instituția de învățământ preșcolar. In Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective (Vol. 1, pp. 88-97).